Kennis

Onderzoeken en data naar en voor de realisatie van de ART(E) 

Factsheet

Beschrijving
Bron
Presentatie ART voor Asfaltketendagen BouwCirculair in Juni met onderzoeksresultaten van Moerkerken.
Nick van Rijn & Dolf Bierhuizen. Laatste ontwikkelingen Asphalt Recycling Train. Juni, 2024.

Link: Klik hier.
Verslag bijeenkomst wegbeheerders in Eindhoven met discussies over circulair wegdekonderhoud en de ART.
Nick van Rijn. Elke weg verdient circulair wegdekonderhoud, 2024.

Link: Klik hier.
Waarom de remix en repave methoden nooit van de grond kwamen, een onderzoek naar hot in place asfalt recycling in Nederland voor RWS.
Tieleman, Mark. De invloed van een succesvolle ART op de asfaltmarkt.

Link: Klik hier.
In de jaren 90 is er een groot onderzoeksproject geweest naar het hergebruik van ZOAB in het algemeen ‘Hergebruik ZOAB doe je zo’. Een onderdeel hiervan waren de remix en repave methoden voor ‘in place’ recycling. Conclusie was dat Remix van meerwaarde zou kunnen zijn in levensverlengend onderhoud. Meer onderzoek wordt wel aangeraden om bijvoorbeeld slechte weersomstandigheden te kunnen ondervangen en het juiste mengsel te creëren.
Kooij, J. van der, et al. ‘D. W.-. e. Waterbouwkunde, “Hergebruik van Zeer Open AsfaltBeton door middel van de Remix en de Repave techniek,” Rijkswaterstaat, Delft, 1995.

Link: Klik hier.
De laatste 20 jaar is er veel geschreven over HIR door verschillende Chinese auteurs, ook in het Engels. Dat is niet gek, er ligt namelijk ook voor meer dan 1.000 duizend kilometer. Er is in 2020 zelfs een Engelstalig boek geschreven door twee Chinese auteurs over HIR. Deze onderzoeken gaan bijvoorbeeld vaak over de meest gunstige manieren van het asfalt verhitten en dit monitoren. Ook zijn er meerdere onderzoeken naar het verjongen van de bitumen, onder andere naar Sryrene-butadiene rubber (SBR) als (effectieve) vervanging van rejuvenator.
Yu, B., Wang, S., Gu, X., Ni, F., & Liu, Q. (2018). Environmental burden evaluation of hot in-place recycling of asphalt pavement based on discrete event simulation. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 65, 151–160. doi:10.1016/j.trd.2018.08.012

Definitie Repave en remix methoden in de CROW.
Standaard RAW bepalingen, 2010. CROW

Door de temperatuur van HIR te verlagen (naar Warm-In-Place reyclcing kan er volgens dit paper een beter resultaat behaald worden met het in-place recyclen van DAB.
Moon, Byungkyu, Ashkan Bozorgzad, Hosin (David) Lee, Soo-Ahn Kwon, Kyu-Dong Jeong, and Nam-Joon Cho. 2021. “Development of Warm In-Place Recycling Technique as an Eco-Friendly Asphalt Rehabilitation Method” Infrastructures 6, no. 7: 101.

Link: Klik hier.
De asfaltmarkt lijkt stug wat betreft veranderingen, maar dient te veranderen door problemen met betrekking tot stikstof, verduurzaming en de uitstoot van giftige stoffen uit de asfaltcentrales. De ART zou hier in verschillende gradaties van grote een oplossing voor kunnen zijn op bepaalde domeinen.
Tieleman, Mark. De invloed van een succesvolle ART op de asfaltmarkt.

Link: Klik hier.
In Canada is er uitvoerig gewerkt met HIR. In dit onderzoek worden de lessen die hierbij geleerd zijn weergegeven.
British Columbia’s Success with Hot-In-Place Recycling – a 25 year History

Link: Klik hier.
Deze studie vergelijkt de klimaatimpact van HIR en CIR met elkaar en met conventionele asfaltvervanging.
Bin Yu, Shuyi Wang, Xingyu Gu, Fujian Ni, Qiang Liu. “Environmental burden evaluation of hot in-place recycling of asphalt pavement based on discrete event simulation” Transportation Research Part D: Transport and Environment, Volume 65, 2018, Pages 151-160, ISSN 1361-9209

Link: Klik hier.

Verslagen testlocaties​

Coming soon