De Asphalt Recycling Train (ART) en circulair wegdekonderhoud bij wegbeheerdersbijeenkomst in Eindhoven.

Op 21 maart 2024 kwamen wegbeheerders uit verschillende gemeenten en provincies samen in Eindhoven om circulair wegdekonderhoud te onderzoeken. De centrale vraag was hoe impactvol werken kan bijdragen aan het behalen van klimaatdoelstellingen. De nadruk werd gelegd op het belang van samenwerking tussen alle betrokken partijen om duurzaam wegdekonderhoud te realiseren.

Met deze vraag in het achterhoofd werd De Asphalt Recycle Train (ART) besproken als potentierijke maatregel in de transitie naar een duurzame infrasector is. Dit is een methode voor hot in-place recycling (HIR) van asfalt. In 2022 en 2024 zijn hier in Nederland ook pilots mee gedaan op de A29 en A73. Hoewel hieruit bleek dat er nog technische uitdagingen zijn, was de conclusie dat de ART een veelbelovende maatregel voor duurzaam wegdekonderhoud is.

Het is nu echter zaak dat de ART in het komende jaar wordt gevalideerd. Hiervoor zijn proefvakken nodig. Er werd opgeroepen tot een gezamenlijke inspanning om risico’s te delen in het validatieproces van de ART. Veel provincies en gemeenten gaven gehoor aan deze oproep en gaven aan interesse te hebben in het beschikbaar stellen van een proefvak voor de validatie van de ART.

Het jaar 2024 zal cruciaal zijn om te bepalen of deze innovatie een blijvende duurzame onderhoudsmaatregel is of slechts een kortstondige interesse wekt. Al met al bleef de vraag open of de ART, zoals Robbert Naus van Dura Vermeer het stelde, kunst of kitsch is.

Heeft u vragen, opmerkingen, of wilt u een pilot/ proeftuin met de ART, dan kunt u contact opnemen met de ART-E B.V. via Info@ART-e.nl .

Voor de uitgebreide samenvatting van deze dag kunt u het verslag lezen. Deze is te vinden op de facsheet pagina.

x

28-03-2024

Afbeelding met overdekt, kleding, persoon, vrouw

Automatisch gegenereerde beschrijving

Op 21 maart 2024 kwamen wegbeheerders uit verschillende gemeenten en provincies samen in Eindhoven om circulair wegdekonderhoud te onderzoeken. De centrale vraag was hoe impactvol werken kan bijdragen aan het behalen van klimaatdoelstellingen. De nadruk werd gelegd op het belang van samenwerking tussen alle betrokken partijen om duurzaam wegdekonderhoud te realiseren.

Met deze vraag in het achterhoofd werd De Asphalt Recycle Train (ART) besproken als potentierijke maatregel in de transitie naar een duurzame infrasector is. Dit is een methode voor hot in-place recycling (HIR) van asfalt. In 2022 en 2024 zijn hier in Nederland ook pilots mee gedaan op de A29 en A73. Hoewel hieruit bleek dat er nog technische uitdagingen zijn, was de conclusie dat de ART een veelbelovende maatregel voor duurzaam wegdekonderhoud is.

Het is nu echter zaak dat de ART in het komende jaar wordt gevalideerd. Hiervoor zijn proefvakken nodig. Er werd opgeroepen tot een gezamenlijke inspanning om risico’s te delen in het validatieproces van de ART. Veel provincies en gemeenten gaven gehoor aan deze oproep en gaven aan interesse te hebben in het beschikbaar stellen van een proefvak voor de validatie van de ART.

Het jaar 2024 zal cruciaal zijn om te bepalen of deze innovatie een blijvende duurzame onderhoudsmaatregel is of slechts een kortstondige interesse wekt. Al met al bleef de vraag open of de ART, zoals Robbert Naus van Dura Vermeer het stelde, kunst of kitsch is.

Heeft u vragen, opmerkingen, of wilt u een pilot/ proeftuin met de ART, dan kunt u contact opnemen met de ART-E B.V. via Info@ART-e.nl .

Voor de uitgebreide samenvatting van deze dag kunt u het verslag lezen. Deze is te vinden op de facsheet pagina.

Contact informatie

Partners